Nejstrašnější nedůvěra - nedůvěra v sebe!

Galská ctnost

1. srpna 2007 v 13:15 |  Něco z historie

F R A N C I E


Francouzští módní návrháři konce 16. století, uvolnili strohou důstojnost španělské módy ve prospěch větší barevnosti látek, pestrosti střihů a tvarů, místy až k výstřednostem .
Zvláštní kabát - kamizola - wanes, vytvářela u mužů vosí pás a zvláštní vycpávka , tuhý polštář na břiše - - tvořil tzv husí břicho.
Francouzský cape - bezrukávový přehoz, byl o něco kratší než kamizola.
Dámským sukním dávali tvar zvonu a nakonec tvar sudu. Těmto komplikovaným sukním se říkalo - vertugalle - francouzsky "galská ctnost", nebo - vertugadin - což lze volně přeložit, jako "hlídač ctnosti".
Největším stoupencem této módy, byl zženštilý král Jindřich III.(1551-1589), král polský a francouzský, syn Kateřiny Medicejské. Nejraději oblékal sebe a celý svůj dvůr do barev sladkých - růžové a bledě zelené.

N Ě M E C K O


V Německu konce 16. století byly v oblibě kalhoty - pluderhosen - lidově zvané plundry. Byly to nabírané kalhoty, končící pod koleny, doplněné punčochami. Jejich tvar vytvářel neuvěřitelně deformovanou siluetu postavy. Móda před třicetiletou válkou zdůrzňovala mužství i ženství. Nebyla vyjímkou předstíraná těhotenství, muži měli silně vatovaná ramena, předstírající sílu a mužnost, na nohou rozervané kalhoty, mající evokovat návrat z boje.

TŘICETILETÁ VÁLKA A DOBA LUDVÍKA XIV.

B A R O K O

(1618 - 1715)

V dlouhých válkách se ukázala nepraktičnost španělské módy. Směrodatnou silou tehdejšího módního dění se stali bohatí občané nizozemských měst. V Holansku v té době vznikl vlastně nový typ občana - střízlivý, pracovitý, neromantický.
Mužský kabátec se prodloužil a uvolnil, odpadly vycpávky, pás se trochu zvýšil, největší konjunkturu zažívá k r a j k a . Jsou z ní vytvářeny širší ležaté límce, pokrývající celá ramena, jsou používány na manžetách, na ozdobném ukončení vysokých bot.
Kalhoty se rozšířily a prodloužily daleko pod kolena, k nim patří nezbytné vysoké kožené boty se špornami a nápadnými podpadky, podobné dnešním jezdeckým botám. Postupně se horní okraj rozšířil a nosil ohrnut jako límec.
Místo kamizoly senosí krátký svrchní plášť nošený švihácky přes jedno rameno.
Muži si nechávají růst delší vlasy, češou si po stranách dva copy zvané - cadenettes. Na hlavách se nosí široké plstěné klobouky, zdobené peřím.
Ženský účes je jednoduchý, splývavý na ramena. Silueta ženy byla vytvořena několikanásobnou spodní sukní. Kolem roku 1640 zmizela všechna tuhost a těsnost dámských šatů a oděv byl podstatně odlehčen.Typický španělský límec se snížil a postupně se přešlo k širolým krajkovým límcům, s nímž se opět objevuje dekoltáž. Kolem roku 1650 se obdélníkový výstřich rozšiřuje v oválný, jež odhaluje také ramena a šíji. Zkracují se rovněž rukáv, na nichž se objevuje jako ozdoba krajkový okraj. Z krajek se vyrábějí také kapesníčky. Sukně splývají volně k zemi až nakonec vzniká vlečka. Oblíbenou ozdobou se stávají perlové náhrdelníky, perly ve vlasech, na hrdle i kolem těla. Dámy odkládají těžké zlaté řetězy a nosí drobné perlové ozdoby.Byla módní sněhově bílá pleť, proto si dámy chránily obličej před slunečními paprsky maskou nebo slunečníkem.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama